Cyberbezpieczeństwo w e-commerce. Jak uchronić sklep i klientów przed cyberatakami?

Lead image
Popularność zakupów online cały czas rośnie. Z wygodą i dostępnością e-commerce wiążą się jednak poważne wyzwania związane z cyberbezpieczeństwem. Jak skutecznie chronić zarówno sklep, jak i jego klientów przed hakerami oraz innymi zagrożeniami?


Jak hakerzy atakują sklepy internetowe? Coraz więcej zagrożeń

Sklepy internetowe stanowią „łakomy kąsek” dla hakerów ze względu na gromadzone przez nie dane. Zagrożeni są zarówno właściciele sklepów, jak i ich klienci. Do ataków wycelowanych w tych pierwszych należą m.in.:

  • SQL Injection – ataki polegające na „wstrzyknięciu” złośliwego kodu do bazy danych, co może prowadzić do wycieku danych lub przejęcia kontroli nad stroną;
  • Cross-Site Scripting (XSS) – w tym przypadku złośliwy kod może atakować użytkowników odwiedzających sklep;
  • DDoS (Distributed Denial of Service) – ataki mające na celu zablokowanie dostępu do sklepu poprzez przeciążenie serwera. Na ataki są narażeni również klienci sklepów internetowych. W tym przypadku stosowane są przede wszystkim:
  • phishing – oszustwa polegające na podszywaniu się pod zaufane instytucje w celu wyłudzenia poufnych informacji, takich jak loginy czy dane kart płatniczych;
  • malware – złośliwe oprogramowanie, które może infekować urządzenia klientów, kradnąc dane lub uszkadzając systemy;
  • Man-in-the-Middle (MitM) – ataki polegające na przechwytywaniu komunikacji między klientem a sklepem, co pozwala na kradzież danych.

Uwaga! Phishing może być „wymierzony” także w pracowników sklepu internetowego. Dlatego szkolenie personelu w zakresie bezpieczeństwa jest niezwykle ważnym elementem zapobiegania atakom.



SSL, złożone hasło, aktualizacje silnika, płatności – absolutne podstawy

Jak dbać o bezpieczeństwo firmy działającej w e-commerce? Należy zacząć od podstaw, czyli najważniejszych warstw zabezpieczeń. Należą do nich:

  • SSL (Secure Socket Layer) – protokół szyfrujący komunikację między sklepem a klientem, zapewniający poufność przesyłanych danych; szyfrowanie SSL na stronie sklepu to absolutny obowiązek i podstawa jego bezpieczeństwa;
  • złożone hasło – wszelkie hasła dostępu powinny być odpowiednio długie i skomplikowane; warto również zadbać o ich regularną zmianę;
  • aktualizacje silnika – nie można zapominać regularnych aktualizacjach oprogramowania sklepu internetowego, wtyczek i modułów w celu eliminacji znanych luk bezpieczeństwa;
  • bezpieczne płatności – integracja z zaufanymi dostawcami płatności, którzy oferują zaawansowane zabezpieczenia transakcji to również podstawa w każdym sklepie internetowym.


Wielopoziomowe bezpieczeństwo

Kluczem do bezpieczeństwa sklepu internetowego jest stosowanie wielopoziomowej ochrony. Dzięki temu nawet w przypadku „złamania” jednej z barykad, pozostaje kilka kolejnych, które skutecznie chronią biznes i jego klientów. Do popularnych form ochrony sklepu należą:

  • firewall – zapora sieciowa monitorująca i kontrolująca ruch sieciowy, blokująca podejrzane aktywności;
  • szyfrowanie danych – sposób na zabezpieczanie wrażliwych danych, zarówno podczas przesyłania, jak i przechowywania;
  • podwójne (dwuskładnikowe) uwierzytelnianie – wymaga zastosowania podczas logowania drugiej formy uwierzytelniania poza hasłem;
  • systemy wykrywania włamań (IDS/IPS) – narzędzia do monitorowania i wykrywania potencjalnych ataków w czasie rzeczywistym pozwalają na szybką reakcję w razie próby ataku. Stosując wiele metod zabezpieczeń jednocześnie, można skutecznie zmniejszyć ryzyko wycieku danych, przejęcia sklepu i wystąpienia innych groźnych konsekwencji.


Kopia zapasowa do podstawa

Kopia zapasowa danych to skuteczne zabezpieczenie przed ich utratą. Kopie zapasowe należy tworzyć często i regularnie. Dlatego tak przydatne jest korzystanie z chmur obliczeniowych, które automatycznie dokonują backupu danych i szybki dostęp do nich w razie potrzeby. Dzięki temu nawet po ataku lub awarii sklep może szybko z powrotem funkcjonować.



Testy penetracyjne w branży e-commerce

Testy penetracyjne to symulowane ataki przeprowadzane przez specjalistów ds. bezpieczeństwa, mające na celu identyfikację słabych punktów w systemach sklepu. Regularne testowanie zabezpieczeń pozwala na wykrycie i naprawę luk, zanim zostaną one wykorzystane przez hakerów. Podczas testów niezbędna jest natomiast dobra kopia zapasowa. Przykładem jest Backup EXEA, który zapewnia 100% gwarancji nienaruszalności danych!



Cyberbezpieczny e-commerce z EXEA

Branża e-commerce daje olbrzymie możliwości rozwoju. Dbałość o bezpieczeństwo jest w niej jednak kluczowa. Szukasz sposobu na zabezpieczenie swojego sklepu i jego klientów? Warto postawić na sprawdzonego partnera, jakim jest EXEA. Oferujemy kompleksowe rozwiązania w zakresie cyberbezpieczeństwa dla sklepów internetowych. Nasze usługi chmurowe stosują najnowsze rozwiązania technologiczne, a zespół ekspertów pozostaje do dyspozycji naszych klientów, służąc fachowym wsparciem – także w kryzysowych sytuacjach. Pomożemy zadbać o wszelkie aspekty cyberbezpieczeństwa w firmie z branży e-commerce i uniknąć problemów związanych z atakami czy też awariami



Skontaktuj się z nami