fbpx

Czy Twój e-sklep jest gotowy na Black Friday? Black Friday, Cyber Monday i Boże Narodzenie to test dla sklepowych serwerów

Koniec listopada to początek gorącego czasu dla branży e-commerce.

Inauguruje go coraz popularniejszy na naszym rynku Black Friday wraz z następującym trzy dni później Cyber Monday, które płynnie przechodzą w miesiąc przedświątecznego szaleństwa zakupowego. W okresie tym sklepy internetowe mogą spodziewać się wyjątkowej liczby odwiedzających je użytkowników, potężnego obciążenia serwerów, a co za tym idzie trudności z dostępem do treści czy dokonaniem zakupów. Jest to spore wyzwanie dla firmowej infrastruktury informatycznej, na które jednak można się właściwie przygotować.

W minionych latach Czarny Piątek zebrał swoje żniwo wśród sprzedawców na całym świecie. Przykładów wpadek na tym polu można wskazać bez liku. Dwa lata temu amerykański gigant odzieżowy Macy’s nie udźwignął ogromnego obciążenia ruchu w swoim serwisie internetowym. Klientom wyświetlany był komunikat o tymczasowym przeciążeniu i strona co dziesięć sekund próbowała załadować się ponownie – bezskutecznie. Jak to tradycyjnie w takich przypadkach bywa, w mediach społecznościowych wylała się fala hejtu. Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku serwisu Takealot – największego afrykańskiego sklepu internetowego z siedzibą w RPA. W czasie Black Friday liczba odwiedzających stronę wzrosła o blisko 230%, a to wystarczyło, by uniemożliwić klientom dokonanie zakupów. Przykład z naszego podwórka: sklep x-kom z okazji listopadowej promocji oferował rabaty na swoje artykuły, których wysokość dochodziła aż do 90%. Między innymi obniżki cen laptopów nawet o kilka tysięcy złotych uniemożliwiły wejście na stronę sklepu wielu chętnym na promocyjne zakupy.

Awarie zdarzają się nie tylko we wspomnianym okresie. Kilka miesięcy temu sieć Media Markt wycofywała się z rynku rosyjskiego. Obniżki cen wyprzedawanego asortymentu w wysokości 70% przyciągnęły do internetowych zakupów tylu zainteresowanych, że problemy z dostępnością ciągnęły się przez kilka dni. Na koniec chyba najbardziej spektakularny przykład „wpadki” w branży e-commerce. W 2013 r. serwis Amazon.com miał 40-minutową przerwę w działaniu, co przełożyło się na straty w wysokości 4,8 mln dolarów.

Warto pamiętać, że problemy z ciągłością działania serwisów internetowych to nie tylko wyprzedaże. Mamy z nimi również do czynienia np. przy rozpoczęciu sprzedaży biletów na wydarzenia kulturalne czy sportowe przykuwające największą uwagę lub chociażby przy rekrutacji na studia.

Prowadząc biznes internetowy warto wiedzieć, jak konsumenci reagują na efektywność jego działania. Badania wskazują, że każda dodatkowa sekunda ładowania się strony przekłada się na spadek dochodów ze sprzedaży. Już 3 sekundy oczekiwania wystarczą, by potencjalny klient zrezygnował z zakupów i wybrał inny serwis. Wspomniany wcześniej Amazon stwierdził, że skrócenie czasu ładowania jego sklepu o 0,1 sekundy przełożyło się na wzrost przychodów na poziomie 1%. Warto zaznaczyć, że szybkość ładowania witryny jest brana pod uwagę przez algorytmy Google przy pozycjonowaniu strony.

Jak zatem przygotować swój serwis od strony technicznej? Po pierwsze należy zacząć od przygotowania odpowiedniej infrastruktury IT. Idealnym rozwiązaniem będzie skalowalna chmura, której moc obliczeniowa zwiększa się dynamicznie wraz ze wzrostem liczby odwiedzających serwis internetowy. Usługa jest bardzo elastyczna – umożliwia płatność jedynie za faktycznie wykorzystane zasoby, więc nie musimy martwić się, że nie przewidzieliśmy wzrostu zainteresowania naszą stroną w trakcie sezonu na wyprzedaże. Dodatkowo nie musimy utrzymywać drogiej infrastruktury przez cały rok, np. w okresie pomiędzy wyprzedażami, gdy średnia ilość odwiedzających wraca do normy. Przykładem może być skalowalna i wysokowydajna polska chmura Exea w modelu IaaS. Oferowane rozwiązanie pozbawione jest wszelkich ukrytych opłat za transfer danych oraz umożliwia opiekę i wsparcie administratorów IT, co staje się szczególnie ważne podczas tego typu okresów wzmożonego wykorzystania i obciążania serwerów klienckich.

W czasach, gdy większość ruchu w sklepach internetowych generują urządzenia mobilne, należy pamiętać także o responsywności strony, czyli odpowiednim dostosowaniu jej do wyświetlania na telefonach i tabletach. Warto też zrobić wszystko, by zakupy w naszym sklepie były bezpieczne, a klienci byli spokojni o swoje dane osobowe i dane ich kart kredytowych.

Wszelkie promocje to doskonała okazja, by zwiększyć dochody ze sprzedaży, ale też test dla firmowej infrastruktury IT. Test, którego oblanie wiąże się nie tylko ze stratami finansowymi, ale również, a może przede wszystkim, wizerunkowymi. Warto uczyć się na błędach innych i nie dopuścić, by podobne sytuacje przytrafiły się naszemu serwisowi.

Jesteś Klientem indywidualnym? Podwoimy Twoje pierwsze doładowanie cloud.

Bez kombinacji. Ot tak.

Załóż konto